Data publikacji : 31.08.2025

Poszukiwanie podstaw ideowych systemu wychowawczego w pierwszych dziesięcioleciach XX w. (trzy przykłady z północnego Mazowsza)

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego szkicu są poglądy trzech polskich pedagogów związanych z północnym Mazowszem: biskupa Adolfa Piotra Szelążka (1865–1950), Jerzego Ostrowskiego (1897–1942) i Karola Banszla (1890–1941) na temat szkolnictwa polskiego w pierwszych dziesięcioleciach XX w. Pierwszy z nich związany był z seminarium duchownym w Płocku oraz szkołami na terenie tego miasta, natomiast dwaj kolejni pedagodzy kierowali męskim seminarium nauczycielskim w Mławie. Choć każdy z nich czerpał inspiracje z pism różnych teoretyków wychowania, to jednak głoszony przez nich system wychowawczy polskiej szkoły w wielu punktach był do siebie bardzo zbliżony. Być może wynikało to ze wspólnej dla nich, chrześcijańskiej podstawy ideowej tego systemu, choć w różnym jej wydaniu, inspirowanej m.in. pedagogiką religijną Fryderyka Wilhelma Foerstera, założeniami ideowymi ruchu skautowskiego czy poglądami Jana Amosa Komeńskiego.

Słowa kluczowe:

wychowanie, szkolnictwo, północne Mazowsze, okres międzywojenny, Adolf Piotr Szelążek, Jerzy Ostrowski, Karol Banszel



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Zygner, L. (2025). Poszukiwanie podstaw ideowych systemu wychowawczego w pierwszych dziesięcioleciach XX w. (trzy przykłady z północnego Mazowsza). Studia Mazowieckie, 20(1), 161–195. https://doi.org/10.54539/sm.107


Wskaźniki altmetryczne


Cited By

Cited by / Share


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Redakcja czasopisma

Redakcja „Studiów Mazowieckich”
ul. Narutowicza 9
06-400 Ciechanów
tel. + 48 (23) 672 20 50 wew. 2150
email: studia.mazowieckie@pansim.edu.pl
O platformie:
Copyright 2023 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP